12 juni van Mora naar Sveg

12 juni 2013 - Sveg, Zweden

Vandaag weer een reisdag. Lekker op ons gemak vertrokken richting Sveg. Na een uurtje gestopt bij een natuurgebiedje genaamd  "Brandfljoten". Een mooi plekje hadden we gevonden waar je ook rustig had kunnen overnachten, van de weg af en voor bijna niemand zichtbaar. Lekker even wezen lopen daar, de hondjes even laten zwemmen en jawel uitkijken voor de Elandenpoep. De elanden zelf hebben we niet gezien, wat eruit kwam wel.

Na de wandeling lekker even gezeten voor een bakkie leut en een kokosmakroon. De hondjes iets lekkers en na een uurtje zijn we weer verder gereden. Al snel kwamen we op een grusweg. Jemig wat stuift dat. Het lijkt industrieterrein De Geer wel. Op een gegeven ogenblik doemt er in de verte nog een caravan op, het blijken fam. Tieman en Qualm te zijn die ons, terwijl wij een bakkie aan het doen waren, voorbij gereden zijn. We zijn toen maar gedrieën verder gereden.

Bij Harjedalen hebben we de combinaties neergezet en even bekeken hoe alles eruit zag na zo'n goede 35 km grusweg. Nou, dat wil je niet weten. Alles was roze en het grusgrint lag in het railtje van het fietsenrek. Daar op die plek hebben we ook lekker zitten eten, boterhammetjes met Zweedse gehaktballetjes en hebben we nog een wandelingetje gemaakt om even de ledematen te strekken. Aan de kleur van het water daar kon je zien dat het heel erg ijzerhoudend is.

Weer verder gereden en zo rond vier uur kwamen we in Sveg aan. Een simpele camping maar wel schoon en dicht bij de ICA. Je liep zo van de camping de supermarkt binnen. Na het eten (putty panne met rode bietjes en een spiegelei) even tukkie doen en daarna weer met het hele stel Keezen, want voor jeu de boule is het op het moment te koud. Ik denk dat we regen krijgen.

Vanavond ook weer bijtijds naar bed want morgen een route naar Ostersund, toch ook weer zo'n 190 km. Ga uit van een gemiddelde snelheid tussen de 24 en 32 km per uur, dan weet je dat je toch bijna een dag bezig bent.