10 juni Bezoek aan Fabriek van Dalarnapaardjes in Nusnas

10 juni 2013 - Mora, Zweden

Voor vandaag stond er een bezoek aan de fabriek voor Dalarnapaardjes op het programma. Eerst nog even een wasje gedraaid, dat was na anderhalve week wel even nodig en er staat hier een hele goede wasmachine dus waarom klungelen op de hand.

Om half twee vertrokken wij in colonne naar Nusnas waar de fabriek van de fam. Olsson is. Heel interessant om te zien hoe deze paardjes helemaal op de ouderwetse manier nog worden gemaakt. Natuurlijk is een deel ook gemoderniseerd, maar het schilderwerk wordt echt nog helemaal met de hand gedaan. De basislaag wordt gedaan door de paardjes gewoon in een bak met synthetische lak te dopen waarna als deze laag gedroogd is er diverse mensen zitten die echt met de hand alle schilderingen erop maken. Geen paardje is dus gelijk. Die mensen zijn echt vaklui!

In het souvenir winkeltje wat bij de fabriek zit hebben wij nog even gekeken en ik heb daar een heerlijke warme deken gekocht van fleece en borgvoering. Lekker voor bij het kampvuur 's avonds of gewoon thuis lekker op de bank van de winter.

Na het bezoek aan het winkeltje hebben we gezamenlijk nog even lekker een bakkie gedaan in het restaurantje dat erbij zit. Voor Skr 15,--- twee grote mokken koffie of thee. Dat is omgerekend € 1,65. Voor die prijs doen ze het in Nederland niet meer hoor en maar zeggen dat Zweden zo'n duur land is.

Op de terugweg naar de camping gelijk even wat boodschappen gedaan, een mens moet toch ook eten nietwaar, en gelijk getankt dan hoeven we dan woensdag niet te doen als we weer verder gaan naar de volgende camping in Sveg.

Terug op de camping werden de voorbereidingen gedaan voor ons pannenkoekenfestijn. Ze waren heel erg lekker en na het eten werden de keezborden weer tot in de late uurtjes te voorschijn gehaald. Onder het genot van een hapje en een drankje hebben we de dag dus weer tot een goed en gezellig einde gebracht. Morgen lekker even naar het stadje lopen om het oude centrum van Mora te bekijken.

1. Miep:
    12 juni 2013
    Wat een leuke dag.
    Pannenkoeken en keezen een goede combinatie.