8-6 Kanoen op de Klaralven

8 juni 2013 - Stöllet, Zweden

Vanmorgen weer vroeg wakker. Om kwart over zeven zaten we al heerlijk buiten en wederom in het zonnetje, te ontbijten. Daarna even met de honden gelopen om daarna de spulletjes voor het kanoen klaar te zetten want om 10.00 uur zouden we vertrekken vanaf de camping richting Ljusnas om vanuit daar stroomafwaarts terug te komen naar de camping. Een tocht van zo'n 16 km.

10.00 uur stipt vertrokken en om half 11 waren we op de plaats waar we het water in zouden gaan. Nadat we de spulletjes in de waterdichte ton hadden gedaan en wat instructies over de stromingen en draaikolken die we tegen konden komen zijn we vertrokken. Zaja en Zazou hadden het helemaal naar hun zin in die kano. Ook wij hadden het naar ons zin, want het zonnetje scheen lekker (soms wat te lekker) en het was op het water heeeeel erg stil. Onderweg zijn we nog gestopt op een zandbank om even de ledematen te strekken en de honden hun poten te laten strekken en even te laten zwemmen. Want met die zwemvesten aan in de zon was het voor hun toch wel wel warm. Een van onze medekanoers wilden zijn boot op de kant trekken en gleed weg waardoor hij achterover in het water viel en flink nat was. Ze konden me opvegen van het lachen!!!

Tijdens het laatste stuk naar de camping zagen onze mede kanoers Henk en Alain een eland langs de kant. Helaas hebben we daar geen foto van kunnen maken want Alain kon z'n klep niet houden en riep: Hallo, Elandje! en dus weg eland. Ron had flink de smoor in en dat is nog voorzichtig uitgedrukt.

Na 3,5 uur afwisselend peddelen en lekker niks doen en gewoon met de stroom mee drijven kwamen we weer terug op de camping. Een ervaring rijker.

Vanmiddag even een paar uurtjes gestrekt want 3,5 uur in dezelfde houding is niet zo jofel voor mijn ruggetje. Lekker gegeten in het restaurantje van de camping samen met Ruud en Jeanne Tieman en na het eten even de reisloggers bijgewerkt terwijl de rest ging Jeu de boulen. Vanavond hebben zowel de dames als de heren een keer gewonnen dus we kunnen met een gerust hart gaan slapen.

Morgen is weer een reisdag, dan gaan we verder naar Mora en stoppen we in de leerstad Malung. De afstand van morgen is ongeveer 130 km dus dat valt mee.